روانشناسی فراخود

توسعه دانش و روش

برداشتی روانشناختی از فیلم دست نیافتنی ها

برداشتی روانشناختی از فیلم دست نیافتنی ها

نام فیلم: دست نیافتنی‌ها یا طردشدگان

نویسنده و کارگردان: اریک تولدانو، الیویه ناکاش

بازیگران: فرانسوا کلوزه، عمر سی، آن لو نی،اودره فلورو، کلاتو مولت

ژانر: بیوگرافی، کمدی، درام

۱۱۲ دقیقه محصول فرانسه سال ۲۰۱۱، کمپانی گومون

هزینه‌ی فیلم: حدود ۱۱ میلیون دلار

فروش گیشه: ۴۲۶ میلیون دلار

جایزه سزار بهترین بازیگر مرد در رده‌ی سی‌ونهم از بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه سایت imbd

خلاصه‌‌ی داستان: فیلیپ مردِ میانسالِ دارای معلولیت است که تصادفا در هنگام استخدام پرستار با دریس آشنا می‌شود و او به عنوان پرستار مشغول به کار می‌شود تا اینکه رابطه ی عمیق عاطفی و رفاقتی بین این دو برقرار می‌شود.


● در این فیلم خبری از اختلال‌ها و شرایط خاص نیست. بنای فیلم بر رابطه دوستی بین دو نفر نقش اصلی است، نه یک روایت فرعی در داستان.

● در این فیلم طنز و درام در هم به خوبی تنیده شده؛ به طوری که نه درام آن غالب و نه طنز ان ماجرا رو منحرف کرده.

● صحنه اول فیلم هوشمندانه باعث رغبت مخاطب برای دانستن اتفاقات پیش افتاده می‌شود.

● فیلیپ با وجود معلولیت و کمی هم ناامیدی اما باز هم می‌خواهد زندگی کند به خاطر همین دریس را از بین افراد جویای کار انتخاب می کند.

●این داستان نشان می‌دهد که انسان ها چه قدر درگیر مقام و شهرت و برند هستند. برای مثل جایی که فیلیپ می‌خواهد نقاشی دریس را بفروشد و میگوید کلکسیونی در لندن دارد و به همین خاطر به قیمت بالایی آن را می‌خرند.

● دریس رفتار طبقه مرفه را به چالش می‌کشد و اختلاف طبقاتی را به خوبی بیان می‌کند.

● فیلم گویای این است که یک نفر هم می‌تواند دنیا را برایتان زیباتر کند.

●دوست، بهانه ای است برای ادامه‌ی زندگی و زیباتر شدن آن.

●تاثیر دو شخصیت بر هم و تحول آنها را شاهد هستیم. فیلیپ جسورتر و دریس آداب‌‌مندانه‌تر برخورد می‌کند. فیلیپ باعث کشف ذوق هنرمندانه دریس می‌شود و دریس باعث دیدار فیلیپ با معشوقه‌ش بعد از ۶ماه می‌شود.

● شنیدن نظرات دیگران را بدون تعصب شاهد هستیم و اتفاقا به همین دلیل است که زندگی هر دو بهبود می‌یابد. مثلا نقد دریس در مورد اپرا و تئاتر و نحوه‌ی رفتار فیلیپ برای کشف استعداد و هدایت شخصیت دریس .

 آنها دنیای هم را قضاوت نمی‌کنند و نسبت به دنیای خود هم تعصب ندارند به خاطر همین پذیرای تجربه‌های جدید هستند و اینگونه دریس نقاش می‌شود و فیلیپ زندگیش رنگ می‌گیرد.

● این فیلم به دور از هر گونه ترحم است. شخصیت ها بهم ترحم نمی‌کنند (فیلیپ به رنگ و اوضاع دریس و دریس به معلولیت فیلیپ) و به همین خاطر مخاطب هیچگونه احساس ترحم‌برانگیزی نسبت به ۲مرد داستان ندارد(صحنه‌ی سوزاندن پای فیلیپ با آب جوش و فقر دریس و خانه‌ی آنها در مقابل ثروت فیلیپ.)

نویسنده با استفاده از طنز به جای یک فیلم کلیشه‌ای ترحم‌برانگیز چندساعته نسبت به اوضاع سیاه‌پوستان در فرانسه و یا معلولیت، یک فیلم درجه یک خلق می‌کند.

 ● در این فیلم، دو شخصیت دارای تضاد و تقابل هستند که در اینجا به نظریه ی تضاد یونگ هم می‌شود اشاره کرد. تنها نقطه اشتراک آنها طرد شدنشان از گروه و طبقه متعلق به خودشان است. سفیدی و سیاهی، میانسالی و جوانی، فقر و ثروت ،درونگرایی و برونگرایی، حتی استفاده از این تقابل ها علاوه بر ایجادِ تعادل بین تضادِ ‌کمدی و درام باعث ایجاد بار عاطفی هم شده است.

 در واقع طبق نظریه یونگ هر شخص ویژگی‌های رفتاری و صفاتی دارد که توسط صفت متضاد آن سرکوب شده و آن صفات بخش نزیسته هر فرد است.

● اصل و ذات دریس مثبت است و فقط دنبال داشتن هدف و یک تلنگر است به خاطر همین فیلیپ علاوه بر موارد مطرح شده بالا ، با اینکه می‌دانست او از خانه‌ش دزدی کرده اما آن را استخدام کرد. بحث های دریس و برادرش هم موکد همین نکته‌ست.

● یونگ آرکی‌تایپ‌ها یا کهن الگوهایی را ارائه می‌دهد. فیلیپ طبق کهن الگوی آپولو، فردی محتاط، سنتی، هدفمند، بابرنامه، قانونمند، بانظم، علاقمند به علم و موسیقی کلاسیک است.آپولوها در شغل، افرادی موفق هستند.

آنها همانند فیلیپ معمولا پدرانی خنثی و با فاصله عاطفی از فرزندانشان هستند که رابطه‌شان در حد توصیه و پند به بچه‌هایشان است.

آرکی‌تایپ‌های آپولویی در میانسالی حسرت‌های زیادی در زندگی دارند (مثل مسائل عاطفی).

کهن الگوی هرمس که دریس آنگونه است؛ افرادی بی‌قید و بی‌پروا ، حسابگر (همانطور که در فیلم نمایش داده شد، دریس همه چیز را چرتکه می‌انداخت)، شوخ طبع و تا حدی جلف، سخنور و دارای روابط اجتماعی بالا هستند و بعضی اوقات از این نکته برای حیله استفاده‌ می‌کنند.

از محیط‌های ناشناخته با حضور افراد مهم واهمه‌ای ندارند (مثل به چالش کشیدن موسیقی در جشن تولد فیلیپ). دارای ذهن خلاق و ایده‌های جدید هستند.

در نهایت آپولوها و هرمس‌ها می‌توانند دوستان خوب و مکمل های یکدیگر باشند. دقیقا مانند دریس که زندگی نزیسته ی فیلیپ بود و کامل شدن دریس در کنار فیلیپ.

● در پایان، این فیلم به شما امید، حس خوب، صمیمیت نسبت به انسان‌ها و زندگی القا می‌کند.

دیدگاه‌ها ۲