روانشناسی فراخود

توسعه دانش و روش

کتاب مامان و معنای زندگی

کتاب مامان و معنای زندگی

نویسنده: اروین د.یالوم

مترجم: سعید نیک منش

ناشر: انتشارات جامی

کتاب مامان و‌معنی‌زندگی: داستان‌های روان درمانی اثر اروین د.یالوم نویسنده و روانپزشک آمریکایی است که در ایران نیز طرفداران بسیاری پیدا‌کرده‌است. این کتاب حاصل تجربیات مستقیم یالوم با بیمارانش است.

دکتر اروین دیوید یالوم، روانپزشک، استاد دانشگاه، روان درمانگر و نویسنده ی آمریکایی است که شهرتی بین المللی دارد و در مکتب اگزیستانسیال نیزفعالیت می‌کند. او اولین روانشناسی است که توانسته با دانش زیاد و مطالعه فلسفه های سقراط و ارسطو با نگاهی نو به روانشناسی نگاه کند و موفق به کسب جایزه انجمن روان شناسی آمریکا گردد.

کتاب مامان‌ومعنی زندگی شامل شش داستان : 

                                                                         ” مامان و معنی زندگی”

                                                                        ” هم نشینی با پائولا ”     

                                                                        ” تسکین از نوع جنوبی”

                                                                        ” هفت درس پیشرفته در درمان سوگ”

                                                                        “رویارویی دوجانبه”  

                                                                        ” طلسم‌گربه‌ی مجار” 

که چهار داستان اول براساس واقعیت نوشته شده و دو داستان اخر را نویسنده براساس تخیلات خودش به نگارش درآورده‌است.
ما با خواندن این کتاب فقط یک داستان نمی‌خوانیم بلکه  به طورناخودآگاه مفاهیم روان شناسی‌وفلسفی عمیقی را‌ وارد ذهن خودمان می‌کنیم.                                                         

این داستان‌ها روایت‌هایی از شرایط‌حساس،بغرنج و فوق العاده ای است که میان بیمار ودرمانگر شکل می‌گیرد و هر دوطرف را به چالش می‌کشد.
در میان این فراز‌وفرودها، اموزه های مهمی برای روانشناسی از سوی یالوم معرفی می‌شود ، او دراین کتاب دلهره های اصلی مانند پوچی، انزوا و… را در قالب شش داستان خود گنجانده است.
برای نمونه داستان نخست از زندگی زنی روایت می‌کند که با مادرش مشکل داشته و از هر رفتار مادرش با نفرت یاد می‌کرده‌است. نقش مادر و تاثیر آن بر شخصیت فرزند هسته اصلی این داستان را شکل می‌دهد.
ما در بخشی از داستان می‌خوانیم:
چه‌قدربه آن دسته از دوستانی که مادران دوست داشتنی، مهربان وحمایتگر داشتند، غبطه می‌خوردم و چقدر عجیب است که آن ها به مادر خود دلبستگی ندارند، نه تلفنی، نه ملاقاتی، نه رویایی و نه حتی فکر کردن مرتب به آن ها، هیچ. درحالی که من چندبار در روز مجبورم مادرم را از ذهنم بیرون کنم و حتی حالا یعنی بعد از ده سال پس ازمرگش، اغلب بی اختیار دستم به سمت تلفن می‌رود تا با او تماس بگیرم
کتاب مامان و معنی زندگی ،خواندن یک داستان صرف روانشناسانه نیست، بلکه ژرفا بخشیدن به دانش و آگاهی‌مان نیز محسوب می‌شود. بنابراین توصیه می شود حتما بخوانید.

دیدگاه‌ها ۱