روانشناسی فراخود

توسعه دانش و روش

برداشتی روانشناختی از انیمیشن لوپ

برداشتی روانشناختی از  انیمیشن لوپ

نام انیمیشن: لوپ

کارگردان و نویسنده: اریکا میلسوم

شرکت تولید کننده: پیکسار

توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی

تاریخ‌ انتشار: ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ 

مدت زمان: ۹دقیقه

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

خلاصه:

دو فرد از دنیای متفاوت با هم سوار قایق می‌شوند، در طی این قایق سواری به چالش‌هایی برمی‌خورند.

تحلیل روانشناختی:

در ابتدای انیمیشن مارکوس (همراه در قایق) می‌گوید فکر می‌کنم ناشنواست در صورتیکه نشان دهنده برقرار نکردن ارتباط به خصوص ارتباط کلامی در بچه های اوتیسم است. برنی دختر اوتیستیک فیلم مدام یک صدای تکراری گوش می‌دهد و دقیقا شخصی که همیشه قایقران او بوده می‌داند که این صدا را دوست دارد و در هنگام حرکت قایق آن را می‌گوید و این گویای علاقه به کارهای تکراری در اوتیستیک هاست.

از علائم دیگری که انیمیشن به تصویر می‌کشد عدم تماس چشمی بین مارکوس و برنی هست.در برابر کارهای جدید، زیاد واکنش نمی‌دهد. برای نشان دادن نیاز به دستشویی هم نماد مخصوص به خود را دارد و صحبت نمی‌کند.در نی‌زارها دست خود را بر نی می‌کشد که موید حواس پنج‌گانه غیرطبیعی اوست و ارتباطی که با جهان بیرونی از طریق یکی از حواس پنج‌گانه یعنی لامسه می‌گیرد. در تونل صدای ریزی او را اذیت می‌کند که باز نکته ی قبل یعنی حساسیت بیش از حد حواس پنج‌‌گانه اوتیسم را نشان می‌دهد و صدا برایش غیرقابل تحمل است. سریع واکنش نشان نمی‌دهد و قایق را بدون هیچ دقتی حرکت می‌دهد و سپس مورد بعدی مارکوس دست او را می‌گیرد که اوتیستیک ها اکثرا از بغل کردن و لمس کردن بدشان می‌آید و از او انقاد می‌کند که طیف اوتیسم انتقاد کردن را اصلا نمی‌پذیرند و برنی عصبانی می‌شود و مارکوس را هل و موبایلش را در داخل دریاچه پرت می‌کند که بروز رفتارهای پرخاشگرانه در بچه های اوتیسم را نشان می‌دهد و سپس بعد از این اتفاقات در قایق قایم شده و به اصطلاح در غار خود می‌رود. این اتفاق مدت زمان مشخصی ندارد باید خودشان تصمیم بگیرند که چه زمانی از دنیای خود خارج بشوند.

 همانطور که می‌بینیم مارکوس، نگران، بیرون از قایق منتظر است و نکته دقیق صبر کردن برای همراهی با آنان که مارکوس هم در گفتار و هم در رفتار بیان و برنی را با صبر همراهی می‌کند. و از نی که وسیله مورد علاقه و تکراری برنی هست برای بهتر شدن حال او استفاده می‌کند . حالا مارکوس یاد گرفته که برنی از دنیای متفاوت است و باید برای ارتباط با برنی از دنیای او عمل کند ( مثل لحظه ی آخر فیلم که بعد از حرکت دوباره ی قایق همان صدای تکراری را مارکوس درآورد). برنی بالاخره اول از طریق حس لامسه و سپس با نِی با مارکوس ارتباطی در حد معمول برقرار می‌کند. نکته ای که در جای جای فیلم دیده می‌شد ، ندیدن احساسات در چهره برنی است و او بیشتر احساسات و حالش را با رفتارش نشان می‌داد و در صورتش مشخص نبود.

 مفاهیم:

اوتیسم نوعی اختلال عصبی تکوینی است و  با وجود مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی، و ارتباطات کلامی و غیرکلامی و وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود در فرد مشخص می شود. واکنش‌های غیرمعمول به محرک حسی و تأکید فرد بر حفظ ثبات و روال‌هایی خاص در زندگی نیز از نشانه‌های شایع این اختلال است. 

دیدگاه‌ها ۰